PERINGATAN

Kandungan blog ini tidak sesuai untuk golongan profesional atau individu yang mempunyai pengalaman dalam hal ehwal pengurusan korporat. Kami juga tidak bertanggungjawab di atas sebarang kerosakan, kemusnahan dan kecelakaan disebabkan penggunaan maklumat dalam blog ini. Namun, kami telah sedaya upaya mempersembahkan yang terbaik dan termampu untuk rujukan anda. Rujukan untuk blog ini diambil dari sumber-sumber yang diiktiraf dan diyakini kesahihannya berserta pengalalaman pemilik blog sendiri. Semoga anda menggunakan maklumat blog ini dengan sebaiknya. Selamat membaca !!!

26 Januari 2009

KEPENTINGAN PERAKAUNAN KEWANGAN PERNIAGAAN SEBELUM MEMBUAT KIRAAN CUKAI PENDAPATAN

Assalamualaikum & Salam Sejahtera,

Pada ruangan blog kali ini saya ingin berkongsi perihal kepentingan penyediaan perakaunan perniagaan sebelum membuat pengiraan cukai pendapatan (bagi individu / syarikat). Kita sedia maklum sebelum suatu pengiraan cukai pendapatan perniagaan dilakukan, sesebuah perniagaan perlu menyediakan laporan kewangan yang terdiri daripada maklumat-maklumat perakaunan bagi suatu tempoh. Dari maklumat perakaunan inilah kita dapat menghitung berapa banyak amaun cukai yang kena dibayar.

Dalam percukaian ada setengah item dalam penyata kewangan yang tidak diiktiraf oleh LHDN / IRB. Item-item seperti belanja pengurusan yang tidak berkait secara langsung untuk menjana jualan dinamakan “belanja tidak dibenarkan” akan ditambah semula pada untung bersih bagi menghasilkan “pendapatan dilaraskan”. Ada banyak lagi item-item dalam penyata kewangan yang perlu dirungkaikan sebelum suatu pengiraan cukai dihasilkan dengan sempurna. Penyata kewangan yang lengkap dan betul perlu disediakan agar hasil pengiraan cukai dapat memuaskan hati pihak LHDN.

Ada juga sesetengah peniaga yang cuba “mengecilkan” atau “menghapuskan” amaun cukai yang perlu dibayar tanpa membuat persediaan dari segi bukti-bukti (tax evidence). Sekiranya pegawai LHDN mempertikaikan amaun tersebut… macamana??? Jadi rasionalnya, sebelum melakukan perubahan pada cukai taksiran, para peniaga perlu faham dan bersedia untuk menjawab soalan-soalan pegawai LHDN. Justeru, pemahaman dalam perakaunan perlu diperkukuhkan terlebih dahulu sebelum terjun ke hal berkaitan percukaian.

Yang paling lucu, ada peniaga kedai runcit datang berjumpa saya dan meminta saya mengisi Borang B (Borang Cukai Taksiran Bagi Perniagaan) dan bila saya tanya “En. dah buat perakaunan perniagaan ?”. Jawabnya “Belum”. Saya tanya lagi “En. ada simpan invois, payment voucer, resit, bil tunai, buku tunai/bank dan buku jualan ?”. Jawabnya “Tak pernah simpan”. Terus saya suruh dia pegi mintak tolong dengan orang lain.

Apa yang ingin saya katakan di sini ialah sebarang bentuk perniagaan perlu menyimpan koleksi dokumen transaksi yang berlaku sepanjang tempoh perniagaan dalam apa jua bentuk samada original documents (resit, invois, bil dan sebagainya), book record (catat dalam buku) atau menggunakan komputer (softcopy). Contohnya, satu hari Abu membeli stok kad prepaid sebanyak 100 keping berharga RM 960.00 secara tunai untuk dijual. Abu seharusnya menyimpan bil tunai dari pembekal tadi atau mencatitkannya dalam buku belian atau memasukkannya ke dalam rekod komputer. Daripada maklumat transaksi inilah suatu penyata kewangan dapat dihasilkan seterusnya menjadi item penting untuk membuat pengiraan cukai pendapatan. Maklumat sedemikian perlu disimpan sekurang-kurangnya 7 tahun, dalam tempoh itu, mungkin LHDN akan mintak untuk tujuan audit.

Saya akan berikan sedikit tip-tip untuk mengurangkan amaun cukai yang anda perlu bayar diruangan blog selepas ini…Gong Xi Fa Choi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan