PERINGATAN

Kandungan blog ini tidak sesuai untuk golongan profesional atau individu yang mempunyai pengalaman dalam hal ehwal pengurusan korporat. Kami juga tidak bertanggungjawab di atas sebarang kerosakan, kemusnahan dan kecelakaan disebabkan penggunaan maklumat dalam blog ini. Namun, kami telah sedaya upaya mempersembahkan yang terbaik dan termampu untuk rujukan anda. Rujukan untuk blog ini diambil dari sumber-sumber yang diiktiraf dan diyakini kesahihannya berserta pengalalaman pemilik blog sendiri. Semoga anda menggunakan maklumat blog ini dengan sebaiknya. Selamat membaca !!!

26 Januari 2009

TIP-TIP MERANCANG CUKAI PENDAPATAN

Assalamualaikum & bertemu kembali..

Sempena Tahun Baru Cina, saya bercuti selama seminggu. Banyak masa “free”, jadi untuk itu saya ringankan tangan untuk memberi sedikit info dalam blog ini.

Seperti yang saya janjikan, saya ingin berkongsi sedikit tip-tip untuk mengurangkan amaun cukai perlu dibayar (bagi perniagaan). Antara tip-tip yang anda boleh ikuti ialah :

1) Jadikan suami / isteri anda sebagai pekerja dan bayar gaji /
upah /elaun. Ianya dibenarkan untuk penolakan dalam pengiraan cukai. Dengan melakukannya kadar cukai anda akan turun disebabkan penurunan pendapatan yang dikenakan cukai. Rancang pembayaran gaji pasangan anda !!!

2) Anda boleh memilih samada membuat taksiran bersama atau taksiran berasingan. Bagi taksiran bersama anda layak mendapat pelepasan isteri / suami sebanyak RM 3,000.00. Sekiranya pasangan anda mempunyai pendapatan yang rendah anda boleh memilih taksiran bersama untuk kebaikan anda. Oleh itu, pilih dengan bijak !!!

3) Derma merupakan satu cara kebanyakan syarikat amalkan untuk mengurangkan cukai kena bayar. Tetapi anda perlu tahu derma yang bagaimana dibenarkan. Anda perlu tahu kelayakan badan kebajikan (tempat yang didermakan) dan jumlah amaun yang akan ditolak dari derma tersebut. Badan kebajikan mesti mendapat kelulusan dari LHDN. Semua tuntutan derma perlu dikembarkan bersama resit bernombor dan original. Derma yang melebihi pendapatan agregat tidak boleh dibawa ke tahun depan. Ingat tu !!!


Walauapapun, anda perlu tahu bagaimana merancang cukai pendapatan anda. Perancangan cukai bermula dari awal tempoh perakaunan atau perniagaan lagi. Bukannya semasa anda isi borang taksir cukai… Ingat tu semua !!! Semua perkara dalam kehidupan kita perlu bermula dengan perancangan, mereka yang gagal merancang sebenarnya merancang supaya gagal.

Ok.. kita sambung perbincangan kita di lain catatan. Isteri saya ajak makan nasi… ok.. Wassalam…

:: Topik seterusnya Tax Audit…. Tunggu…….


Tiada ulasan:

Catat Ulasan