PERINGATAN

Kandungan blog ini tidak sesuai untuk golongan profesional atau individu yang mempunyai pengalaman dalam hal ehwal pengurusan korporat. Kami juga tidak bertanggungjawab di atas sebarang kerosakan, kemusnahan dan kecelakaan disebabkan penggunaan maklumat dalam blog ini. Namun, kami telah sedaya upaya mempersembahkan yang terbaik dan termampu untuk rujukan anda. Rujukan untuk blog ini diambil dari sumber-sumber yang diiktiraf dan diyakini kesahihannya berserta pengalalaman pemilik blog sendiri. Semoga anda menggunakan maklumat blog ini dengan sebaiknya. Selamat membaca !!!

27 Januari 2009

TAX AUDIT & OBJEKTIFNYA

Assalamualaikum semua…

Ini merupakan coretan kali ketiga saya hari ni, biasalah cuti panjang. Musim cuti macam ni kebanyakannya mengambil kesempatan mengadakan kenduri kahwin. Saya dapat jemputan lebih empat kenduri kahwin minggu ni dari sanak saudara dan kawan-kawan.

Ok… saya nak terangkan sedikit perihal tax audit. Apa tu tax audit ? Apa LHDN nak audit ? bila ? bagaimana kerja audit ? Saya akan terangkan dari awal kenapa LHDN menjalankan Tax Audit atau audit perihal cukai pendapatan oleh pegawai LHDN.


Tax audit bermula apabila bermulanya pelaksanaan Sistem Taksir Sendiri.

Apa itu Sistem Taksir Sendiri (Self-assessment System) ?

Tanggungjawab membuat pengiraan cukai berada ditangan pembayar cukai. Ini berbeza pada masa dulu, dimana pembayar cukai hanya perlu mengisi borang cukai dan menghantarnya ke LHDN untuk ditaksir. Sekarang pembayar cukai perlu mentaksir (membuat kiraan cukai) sendiri dan membuat bayaran sepertimana pengiraan yang telah dibuat.

Pembayar cukai tidak lagi perlu melampirkan pengiraan cukai, penyata kewangan dan dokumen sokongan bersama Borang Kembalian Cukai (Tax Return Forms). Untuk memastikan dokumen-dokumen tersebut kekal wujud walaupun tidak perlu dihantar ke LHDN , pegawai LHDN akan mengadakan lawatan ke premis pembayar cukai secara “rawak” atau yang “disyaki” untuk memeriksa dokumen sokongan, pengiraan cukai, akaun dan dalam masa yang sama cuba memahami jenis dan proses perniagaan pembayar cukai dan hal ehwal kewangan. Ini lah yang dikatakan Tax Audit atau lawatan mesra alam pegawai LHDN ke premis pembayar cukai.

Pemeriksaan pegawai LHDN melibatkan hal ehwal kewangan pembayar cukai bagi memastikan kembalian cukai atau bayaran cukai kena bayar yang ditaksir sendiri tadi adalah betul dan menilai sebarang tanggungan cukai yang lain.

Antara objektif Tax audit ialah :


  • Menyemak kesahihan laporan pendapat pembayar cukai.

  • Pelarasan, pengecualian dan tuntutan cukai yang dibuat konsisten dengan undang-undang.

  • Rekod dan akaun disimpan dengan baik.

Anda dinasihatkan memberi sepenuhnya kerjasama kepada pegawai LHDN yang melawat anda. Anda juga perlu menerangkan system pejabat atau system perakaunan yang digunakan jika diminta. Kebenaran memeriksa rekod fizikal atau elektronik, dokumen-dokumen dan buku-buku akaun kepada pegawai LHDN. Segala kemudahan semasa pemeriksaan seperti mesin fotostat, telefon, atau peralatan komunikasi, pemancar, ruang kerja dan perabot perlu disediakan tanpa mengenakan sebarang bayaran.



Walaubagaimanapun, anda akan diberitahu dulu samada melalui e-mail, faks, surat pos daftar atau sebagainya sebelum pegawai LHDN datang melawat anda. Nama pegawai yang memeriksa dan kebenaran memeriksa disertakan.


Tax Audit Vs Tax Investigation ?

Tax investigation atau siasatan cukai lebih kepada untuk megesan penipuan dikalangan pembayar cukai dan tiada sebarang notis pemberitahuan dikeluarkan sebelum siasatan dijalankan. Nampak tak perbezaannya ???

Anda boleh bersedia dengan jawapan apabila LHDN hendak melawat anda bagi tujuan Tax Audit. Biasanya LHDN akan menghantar pegawainya dalam tempoh 3 bulan atau kurang daripada tarikh notis pemberitahuan dikeluarkan. Sekiranya masa dan hari LHDN tetapkan tidak bersesuaian, anda boleh memilih atau mencadangkan tarikh baru kepada LHDN, “lawatan mesra alam” katakan.

*** Anda boleh panggil ejen cukai untuk mewakili anda. Anda juga dinasihatkan menyemak dan memeriksa nama pegawai LHDN yang datang melawat anda sebelum membenarkan mereka masuk ke premis anda. Jangan membayar sebarang penalty atau denda semasa lawatan mereka…

Setakat ini dulu info saya, lenguh tangan dah…

kita sambung ke topik lain iaitu Jenis borang-borang cukai pendapatan dan tarikh kembalian borang..

Wassalamu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan